Antwoorden op FAQ

ALGEMEEN

Kan ik terecht met alle soorten producten?

SCOOP store is opgestart om kansen te geven aan nieuwe ontwerpers en merken om een weg te vinden naar het brede publiek. Wij doen langs onze kant de nodige inspanningen om extra merkbekendheid te creëren via verschillende mediakanalen. Alombekende merken zijn deze fase al ontgroeid en wij laten dan ook liever de kansen aan opkomende labels. Producten die je niet overal vindt en ons doen glimlachen. Prijsbeesten van grote design wedstrijden zijn welkom, maar we zijn evenzeer op zoek naar een klein label dat een weg zoekt naar het brede publiek. Daarnaast is SCOOP store altijd gerechtigd producten te weigeren als ze denkt dat deze niet geschikt zijn, of schade kan toebrengen aan het imago van SCOOP store of dat van de andere ondernemers in de winkel. Als u twijfelt of uw product is toegestaan raden we u aan eerst contact met ons op te nemen.

Hoe krijg ik de inkomsten van mijn verkopen?

Op het einde van elke maand ontvang je een rapport van al je verkochte producten. Je factureert dit bedrag aan SCOOP store en na ontvangst schrijven we het geld dan meteen over naar je bankrekening. Voor handelaars die vrijgesteld zijn van BTW factureer je het bedrag exclusief BTW.  Zo simpel kan het zijn.

Hoe lang duurt het vooraleer ik kan starten met verkopen?

Na ondertekening van het contract duurt het ongeveer 10 werkdagen om van start te gaan met de verkoop van je producten in onze winkels. In sommige gevallen kan dit sneller gaan. Dit hangt grotendeels af van van aantal producten en je eigen voorbereiding (productlijst, prijzen, levering goederen).

Hoeveel kost het om te verkopen via SCOOP store?

Voor onze diensten rekenen wij een vast maandbedrag en een kleine commissie aan. Onze tarieven beginnen vanaf 99 euro per maand (no kidding). Onze prijzen variëren in functie van de oppervlakte, type product en de looptijd van het huurcontract. Wij bieden steeds een offerte op maat rekening houdende met uw type van producten.

Wij vragen daarnaast een éénmalige opstartvergoeding voor de administratieve verwerking (kassasysteem, website, etc). Deze bedraagt 125 euro. Vanaf we samen van start zijn gegaan, betaalt u dus enkel de maandelijkse vergoeding. U weet dus perfect waar u aan toe bent vanaf het begin.

BTW INFORMATIE

Heb ik een BTW nummer nodig?

Ja. Indien u hier nog niet over beschikt, zal u hiervoor het nodige dienen te doen alvorens u van start kan gaan. Dit is echter heel wat eenvoudiger en goedkoper dan velen denken. Wij raden aan om u te wenden tot het ondernemingsloket. Zij geven u heldere en correcte informatie over alle nodige formaliteiten en helpen u van a tot z bij de opzet hiervan. Zij kunnen met u bekijken of u in aanmerking komt om te starten als zelfstandige. Je kan je daar inschrijven in de kruispuntbank van ondernemingen (KBO). En het is ook bij het ondernemingsloket dat je een BTW-nummer kan aanvragen. De inschrijving in de KBO kost je 81,5 euro, de aanvraag van een BTW nummer ongeveer 60 euro (afhankelijk van het ondernemingsloket).

Wie regelt de BTW aangifte van de verkochte producten?

Dat regelt u. De producten zijn van u, totdat ze worden verkocht aan de consument. Het zijn dus nooit onze producten, het is dus ook nooit onze verkoopomzet. U ontvangt van ons uw volledige verkoopomzet inclusief BTW. U bent dus ook zelf verantwoordelijk voor de BTW aangifte. Indien u bent vrijgesteld van BTW, dan ontvangt u de verkoopomzet exclusief BTW, gezien   op alle verkochte goederen in de winkel BTW dient afgedragen te worden. Uw boekhouder kan u hierbij helpen. Voor het vinden van een erkende boekhouder in uw buurt kan u terecht op www.bibf.be.

CONTRACT

Voor hoe lang kan ik huren?

Wij bieden contracten aan van 6 en 12 maanden. Hoe langer je huurt, hoe meer korting je krijgt;-). Wij bevelen zelf aan om voor minstens 12 maanden te huren gezien het opbouwen van je merk tijd nodig heeft.

Is er een contract?

Er is uiteraard een overeenkomst die we maken. Deze overeenkomst wordt met u in detail besproken tijdens een vrijblijvend gesprek.

Wat met winkeldiefstal?

Geen enkele winkel wordt graag bestolen. Bij SCOOP store doen we dan ook al het mogelijke om diefstal te vermijden en streng op te treden, zoals onder meer: anti-diefstal poortjes (AM technologie), paskamer beveiliging (tegen verwijderen van artikelbeveiliging), beveiligingscamera’s, duidelijke anti-diefstal procedures, sterk opgeleid winkelpersoneel, ruimtelijk doordachte winkelinrichting, checks op grote zakken en trolleys en samenwerking met lokale politie. Dit zal allemaal zorgen voor een zo laag mogelijke winkeldiefstal. We raden u echter aan om winkeldiefstal te verrekenen in uw verkoopprijs.

Wie is verantwoordelijk voor winkelinrichting?

Onze visual merchandisers zorgen voor de ganse winkelinrichting zodat uw producten professioneel naar voren worden gebracht en SCOOP store een consistente look & feel behoudt. Wij zijn geen verzameling van shop-in-shops. U kan point of sales materiaal aanbrengen, maar wij behouden zelf het recht dit al of niet te gebruiken.

Hoe houd ik mijn voorraadniveau bij?

Bij levering registreren wij alle producten in ons voorraadsysteem. Zodra een product wordt verkocht, wordt dit automatisch door het kassasysteem van de voorraad afgetrokken. Vanuit de verkoopsrapporten kan u zelf bepalen of het nodig is om uw voorraad aan te vullen. Wanneer wij tussentijds merken dat er onvoldoende producten aanwezig zijn en u hierdoor verkopen dreigt te missen, contacteren wij u meteen. U kunt nieuwe voorraad naar de winkel brengen of ons per post zenden. Als u merkt dat u te vaak voorraad moet aanvullen, kunt u extra voorraadopslag  in ons magazijn bestellen.

Hoe stuur ik voorraad naar SCOOP store?

U vult vooraf het standaard productformulier in met een oplijsting van de producten, de verkoopprijs en de aantallen. U stuurt dit formulier per mail door en geeft de verwachte leverdatum aan.  Wij vragen dat u dit 7 kalenderdagen doet voor de levering. Op deze manier hebben wij de tijd om de items in ons kassasysteem in te brengen en de labeling voor te bereiden. Wij maken dan   in het kassasysteem eventuele nieuwe producten aan zodat deze meteen kunnen verkocht worden. U kan de producten zelf naar de winkel brengen of deze per pakketdienst versturen. Gelieve te vermijden om voorraad te leveren tijdens piekmomenten in het weekend. Bij ontvangst van de goederen zetten wij deze in het systeem. Eventuele verschillen worden aan u doorgegeven. Voor de opstart nemen wij dit met u in detail door zodat dit vanaf de eerste levering vlot verloopt.

Heeft u andere vragen? Contacteer ons! We don’t bite.